Slik så det ut da de ansatte i Østerås barnehage i Bærum kom på jobb mandag morgen. Nede til høyre er det bilde av noe av det som måtte kastes.

Kom på jobb til rasert barnehage:­
– Han har gått helt bananas

Da tidligvakta i Østerås barnehage kom på jobb mandag morgen, ble vedkommende møtt av en rasert barnehage - og det som sannsynligvis var gjerningspersonen.

Publisert

Knuste vinduer. Tømte kjøleskap. En salig smørje av melk, leverpostei, klær og leker. Ødelagte møbler og glasskår overalt.

Styrer Cecilie Intelhus i Østerås barnehage i Bærum ble oppringt med en gang tidligvakta kom på jobb mandag morgen, og fikk beskjed om at det hadde vært innbrudd. Mens de holdt linja, ble det stadig større omfanget av ødeleggelsene avdekket.

To småbarnsavdelinger er tilnærmet fullstendig rasert, og en av dem har store vannskader. Personalgarderoben er fullstendig kaotisk, det samme er en grovgarderobe full av barnas klær.

– Det er umulig å sette seg inn i tankegangen til vedkommende som har gjort dette. Han har gått helt bananas. Det er ikke noe som er stjålet, det er bare gjort masse ødeleggelser, sier Intelhus.

Møtte gjerningspersonen

Hun var også på tråden da tidligvakta observerte det som er den sannsynlige gjerningspersonen, en mann anslått til å være midt i 30-årene.

– Det er litt viktig å understreke: Det er ikke snakk om ungdommer som har begått hærverk, sier styreren, som samtidig forteller at det ikke oppsto noen konfrontasjon mellom vedkommende og den barnehageansatte.

– Han forlot rolig og helt uten dramatikk, og rett før politiet kom.

Politiet fikk melding om hærverket like etter klokken syv mandag morgen, og i åttetiden var flere patruljer på stedet.

– Vinduer er knust og det er ødelagt flere ting på innsiden, sier operasjonsleder Rune Hekkelstrand til Budstikka (krever abonnement).

Barnehagen har seks avdelinger. I hovedhuset, som er utsatt for hærverket, har 35 ansatte og 122 barn sitt tilholdssted. Barnehagen holdt stengt mandag og tirsdag, men er åpen igjen onsdag.

– Alle barna kan komme tilbake til sine avdelinger, bortsett fra de som holder til på den avdelingen som er vannskadd, sier styreren.

Hun har brukt de siste par dagene på å organisere oppryddingsarbeidet, samtidig som de ansatte skulle ivaretas, og både dem og foreldrene holdes oppdatert.

– Foreldrene har møtt oss med bare forståelse for at vi måtte ha stengt. Vi måtte også be dem komme og hente klærne til barna fra grovgarderoben, for å ta de med hjem og vaske dem.

Store verdier ødelagt

Den største jobben de siste dagene har vært å rydde og kaste, i samarbeid med profesjonelle renholdere.

– Vi har vært nødt til å kaste veldig mye, både leker og annet utstyr. Det var masse glass over alt, i tillegg til at mye var tilgriset med mat og vann. Vi er også nødt til å tenke på smittevernet, og har kanskje kastet mer enn det som var nødvendig. Samtidig er det små barn og deres helse og sikkerhet som skal ivaretas, og vi vet ikke helt sikkert hvor gjerningspersonen har vært, sier hun.

Intelhus vet ikke hvor store verdier som er ødelagt, men er klar på at det er gjort betydelige ødeleggelser.

– Mange av vinduene er knust, og i tillegg ser vi at vedkommende har prøvd seg på flere vinduer uten å lykkes med å knuse de. De er inntil videre sikret med sponplater. Flere avdelinger mangler telefoner, som er blitt ødelagte.

Heldigvis kom ingen av barna så langt at de fikk sett ødeleggelsene på nært hold.

– Jeg har sendt bilder fra inne i barnehagen til foreldrene, med oppfordring om å snakke med barna og forberede dem på å komme tilbake til barnehagen. Særlig de eldste får jo med seg hva som har skjedd. Nå skal vi bruke tid på å snakke med barna og forklare hva som har skjedd, etter beste evne og ut fra de faktaene vi har. Samtidig kan det være vanskelig å forklare noe som selv vi voksne finner nokså uforståelig, sier styreren, som aldri har opplevd noe lignende tidligere.

Flere spor

Til Budstikka sier operasjonsleder Rune Hekkelstrand i politiet at minst én person skal være observert i tilknytning til hendelsen, og politiet utførte mandag morgen omfattende søk i området.

– Vi har en viss beskrivelse av mulig gjerningsperson og flere spor å gå etter, som for eksempel videoovervåking på nærliggende steder, sier Hekkelstrand.

Ingen personer er så langt pågrepet for hærverket.

Politiet har opprettet sak på forholdet, som nå er overført til etterforskningsavdelingen.

– Det er sikret noen spor på stedet som er sendt inn til analyse, så gjenstår det å se om det gir noen treff. Videre har vi innhentet videoovervåking fra t-banen og skal gjennomgå dette nærmere, opplyser etterforskningsleder Marianne Langdal til barnehage.no onsdag morgen.