– Endelig kan vi begynne å leve som normalt igjen, sa kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby under pressekonferansen fredag.

Gjenåpner samfunnet: – Hovedregelen er vanlig drift av barnehager og skoler

Trafikklysmodellen skal bare brukes i helt spesielle tilfeller, etter lokale vedtak, opplyser kunnskapsminister Guri Melby (V).

Klokken 16 lørdag 25. september fjernes de aller fleste nasjonale smittevernstiltakene. Det opplyste statsminister Erna Solberg under fredagens pressekonferanse.

– Folkehelseinstituttet (FHI) og Helsedirektoratet ga oss på mandag råd om at det rundt månedsskiftet september-oktober vil være mulig å gå over til en normal hverdag. Den positive utviklingen har fortsatt denne uken, og det er bakgrunnen for at regjeringen, etter en grundig vurdering, har kommet til at vi i morgen klokken 16 går over til normal hverdag, sa statsministeren.

Under pressekonferansen opplyste kunnskapsminister Guri Melby at trafikklysmodellen nå bare skal brukes i helt spesielle tilfeller, etter lokale vedtak.

– Endelig kan vi begynne å leve som normalt igjen. Det er veldig gode nyheter for alle som går i eller jobber i barnehage og skole. Barn blir svært sjelden alvorlig syke dersom de blir smittet. Nå som den voksne befolkningen i stor grad er vaksinert, og en stadig økende andel ungdom får vaksine, er det ikke lenger nødvendig med strenge tiltak i samfunnet, sier kunnskapsministeren i en pressemelding.

– Hovedregelen er vanlig drift

De grunnleggende smittevernrådene skal fortsatt følges, understrekes det på Utdanningsdirektoratets (Udir) nettsider:

1. Syke personer skal ikke være på skolen, i barnehagen og i SFO. Det aller viktigste smitteverntiltaket er at syke personer holder seg hjemme.

2. God hygiene. Hostehygiene er viktig for å begrense dråpesmitte, mens håndhygiene er viktig for å hindre kontaktsmitte.

3. Godt renhold. Godt renhold forebygger kontaktsmitte.

Les mer på Udir sine nettsider.

– Den enkelte kommune kan fortsatt bruke trafikklysmodellen hvis det oppstår store og uoversiktlige smitteutbrudd, men dette er i unntakstilfeller. Hovedregelen er vanlig drift av barnehager og skoler, sa Melby under pressekonferansen .

– Selv om vi mener det er trygt å fjerne de aller fleste smitteverntiltakene nå, vil myndighetene følge nøye med på smitteutviklingen og gjøre endringer raskt hvis det blir behov for det, fortsatte statsråden.

Kunnskapsministeren har invitert organisasjonene i barnehage- og skole-Norge til et møte rett over helgen. Der skal de diskutere hva slags behov det er for hjelp og veiledning om smitteverntiltak i en normal hverdag med økt beredskap.

Anbefalte å gå videre i gjenåpningsplanen

Tidligere denne fredagen ble det kjent at Helsedirektoratet og FHI anbefalte regjeringen å gå videre i gjenåpningsplanen de kaller «Normal hverdag med økt beredskap».

«Det er de neste ukene liten risiko for at epidemien skal komme ut av kontroll, gi uakseptabel sykdomsbyrde eller true helsetjenestenes behandlingskapasitet», skriver Helsedirektoratet og FHI i det faglige grunnlaget de har levert til regjeringen, ifølge NRK.

I en «normal hverdag med økt beredskap» gjelder blant annet dette:

• Meterkravet avvikles
  • Restriksjoner knyttet til arrangementer og sammenkomster oppheves
  • Innslippsstopp og krav om bordplassering på serveringssteder forsvinner
  • Fortsatt krav om at man skal isolere seg hvis man har covid-19

Under pressekonferansen understreket statsminister Erna Solberg viktigheten av å fortsatt teste seg ved symptomer.

På spørsmål om hva som skal til for endring i de nasjonale reglene etter gjenåpningen sier Solberg at vi ikke er ferdig med pandemien.

– Om vi får et smitteutbrudd med en mutasjon vaksinene ikke hjelper mot, må vi på nytt inn med nasjonale regler. Budskapet er derfor at vi ikke er ferdige med pandemien. Vi er ikke ferdige med pandemien før verden er ferdig med den, sa statsministeren ifølge NRK.

På regjeringen.no finnes en oversikt over råd og regler som gjelder i en normal hverdag med økt beredskap.