Hvis Konkurransetilsynet gir tommel opp, blir de 17 barnehagene i Gnist-kjeden Norlandia-barnehager. Bildet er fra Gnist Tiller, og er tatt i en annen sammenheng.

Selger Gnist-barnehagene til Norlandia

Norlandia kjøper Gnist-barnehagene fra grunnleggerne av kjeden og oppkjøpsfondet Altor - som nå trekker seg helt ut av sektoren.

– Vi er fornøyde med at Gnist-barnehagene blir en del av vår organisasjon, sier Kristin Voldsnes, divisjonsdirektør for Norlandia Barnehagene, i en pressemelding.

Oppkjøpet betyr at Norlandia vokser fra dagens 68 barnehager fra Mandal i sør til Tromsø i nord til i alt 85 barnehager. De 17 Gnist-barnehagene ligger i Møre og Romsdal, Trøndelag, Vestland og Viken, og har rundt 450 ansatte og 1800 barn.

– Vi er opptatt av at den pedagogiske kvaliteten skal opprettholdes - og skape enda bedre forutsetninger. Samtidig er vi i en tid og et politisk landskap der det er viktig å bli større. Fordi økonomien er under press, og fordi samfunnsoppdraget er blitt mye mer komplekst og krevende enn det var tidligere. Det blir bare viktigere med store faglige fellesskap, sier Voldsnes til barnehage.no.

Hos konkurransetilsynet

Hun sier dette om Gnist-barnehagene:

– Kompetansen og engasjementet som er tydelig blant de ansatte, lover godt for en vedvarende barnehagedrift av høy kvalitet. Vi ser frem til å ønske Gnist-ansatte velkommen i et fellesskap hvor vi ønsker å fortsette det gode arbeidet til Gnist, samt utvikle barnehagetilbudet videre til beste for barn, foresatte og ansatte.

– Beholder dere alle de ansatte, eller har dere planer om å gjøre noe med organisasjonen?

– Det må vi komme tilbake til. Akkurat nå kan vi ikke si noe særlig mer enn det som står i pressemeldingen. Men det har gått ut informasjon til de ansatte, de er orientert på lik linje med de foresatte, sier Voldsnes.

Kristin Voldsnes er divisjonsdirektør for Norlandia Barnehagene.

Hun understreker at oppkjøpet enn så lenge ligger hos konkurransetilsynet.

– Men jeg regner med det skal være avklart mot slutten av oktober.

– Men med tanken på nettopp det politiske klimaet, og ikke minst Storberget-rapporten: Er dette tidspunktet for å bli en enda større barnehagekjede?

– Med det som kommer fram i Storberget-utvalgets forslag, er det ikke risikofritt for noen private barnehager. Men vi har eiere som har et langsiktig perspektiv, og er sterkt motiverte til å realisere et viktig samfunnsoppdrag, sier hun om brødrene Roger og Kristian Adolfsen, som eier Norlandia Barnehagene.

Tjente 356 millioner

I juli 2018 ble det kjent at ekteparet Bjørn og Kjersti Grønmyr hadde solgt majoriteten av aksjene i Gnist-barnehagene til Altor Fund IV - som uttalte at de ønsket å bygge Gnist til en større barnehageaktør. Ifølge regnskapet til Grønmyr-gruppen fikk de inn 382 millioner kroner etter salget, og at 356 millioner kroner ble bokført som gevinst i regnskapet.

– Jeg er sikker på at med den faglige forankringen og langsiktige tilnærmingen som har vært et kjennetegn ved Norlandia Barnehagene, vil barn, ansatte og foresatte oppleve at overgangen vil være preget av kontinuitet og stabilitet, sier Lill Nyseter Kortgaard, administrerende direktør i Gnist Barnehager i pressemeldingen.

Altor tok over 80 prosent av aksjene i 2018, mens Grønmyr-ekteparet frem til nå fremdeles har vært både på eier- og ledersiden i selskapet. Nå tar Norlandia over hundre prosent av aksjene.

– Dere hadde store planer om å bygge Gnist til en betydelig aktør i barnehagesektoren. Si litt om utviklingen gjennom årene dere har vært eiere?

– Det har vært en dialog mellom Norlandia og Gnist siden Altor kjøpte selskapet i mai 2018. Med endringer i bransjen de siste par årene ser vi det naturlig for Gnist Barnehager å bli en del av et større fagmiljø og system – da var Norlandia en naturlig kjøper av Gnist Barnehager, skriver Maria Tallaksen, partner i Altor Equity Partners, i en mail til barnehage.no.

Maria Tallaksen er partner i Altor Equity Partners.

Ute av sektoren

Nå er Altor helt ute av barnehagesektoren.

– Ellers har det som du sier vært en viss endring i det politiske sentimentet de siste årene. Når det er sagt, så er det en helhetsvurdering som nå gjør at vi selger Gnist Barnehager til Norlandia. Ved gjennomføring av salget vil Altor ikke lenger ha noen rolle eller investeringer i sektoren, men det er med stolthet vi overlater selskapet til Norlandia å drive videre – for det har hele tiden vært vårt og ledelsens mål og sørge for en trygg og inkluderende tjeneste for alle de 1800 barna og deres foresatte.

I løpet av perioden Altor har vært majoriteseier av Gnist har barnehagekjeden vært gjennom en langvarig og kostbar rettssak i Trondheim, som endte med at kommunen fikk medhold i å stenge Gnist Trøa permanent.

– Har den saken hatt betydning for avgjørelsen om å selge?

Akkurat det svarer ikke Tallaksen på, men hun skriver i mailen at:

– Det har vært et privilegium å jobbe med dette sammen med grunderne og ledelse. Vi har jobbet hardt for å utvikle kjeden videre, primært med fokus på eksisterende barnehager. Men i tillegg til det har vi også bygget og åpnet ny kjempefin barnehage i Bærum (Gnist Bjørnegårdsvingen).

– Nå ligger saken hos konkurransetilsynet; er det grunn til å tro at de kan skape utfordringer for overtagelsen?

– Vi forventer ingen utfordringer med å få godkjent transaksjonen hos Konkurransetilsynet, skriver Tallaksen.