– Når barn begynner på skolen uten å klare å skjønne hva læreren sier, skaper vi tapere fra dag én, sier Anne Haabeth Rygg (H).

Hardt ut mot kartleggings-nei: – Skaper tapere fra dag én

Høyre-topp i Oslo reagerer på manglende vilje til å kartlegge språkferdigheter. Senterpartiets utdanningspolitiske talsperson kjenner seg ikke igjen i kritikken.

Publisert

Høyres bystyregruppeleder i Oslo reagerer på den nye regjeringens uttrykte motvilje mot generell plikt til kartlegging av alle barns språkferdigheter før skolestart – som er viet et eget punkt i den delen av Hurdalsplattformen som tar for seg barnehage.

Mer enn 12.000 Oslo-elever

– Når barn begynner på skolen uten å klare å skjønne hva læreren sier, skaper vi tapere fra dag én. Da kommer barn på skolen bare for å sitte å høre på et språk de ikke forstår, sier Høyre-gruppeleder Anne Haabeth Rygg til Avisa Oslo.

Totalt fikk 18,7 prosent av alle elever i Oslos grunnskole særskilt norskopplæring i 2020. Altså over enn 12.300 av totalt 66.000 elever, skriver avisa.

Senterpartiets utdanningspolitiske talsperson kjenner seg ikke igjen i kritikken fra Høyre.

Marit Knutsdatter Strand (Sp).

– Det som er viktig er at barnehagepedagogene og lærerne står fritt til å bruke de virkemidlene de ser at det er behov for. Vi har tillit til at fagfolkene gjør vurderinger i hver enkelt situasjon. Sp mener at det er riktigere enn at vi fra statens side skal påføre alle et bestemt skjema eller verktøy, sier Marit Knutsdatter Strand til Avisa Oslo.

Et punkt i plattformen varsler for øvrig at regjeringen vil styrke satsingen på barnehage i områder med integrerings-, språk- og levekårsutfordringer.

– Store kvalitetsforskjeller

Mathilde Tybring-Gjedde (H).

Mathilde Tybring-Gjedde (H), har vært kollega med Strand i Utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget de siste fire årene. Da hun kommenterte barnehageinnholdet i Hurdalsplattformen til barnehage.no, sa hun blant annet:

– Vi har foreslått at alle skal vurdere barnas norskferdigheter. Vi har ikke foreslått kartlegging med noe spesifikt kartleggingsverktøy. Det er fint; de slår fast at de ikke vil innføre noe som ingen har foreslått, men det hadde vært fint om de også hadde hatt noen tiltak på hvordan de vil styrke språkarbeidet. Jeg er bekymret for at mange barn ikke får god nok språkutvikling i barnehager i dag, og at det er store kvalitetsforskjeller.

– Høyre har et instrumentelt syn på skolen. De er opptatt av en samfunnsøkonomisk drift av barnehager og skoler. Det barna faktisk trenger er gode fagfolk og pedagoger som er tett på og gjør kvalitative vurderinger. Barn utvikler seg ulikt og i hopp. Da er det viktig at man har flere barnehagelærere og fagarbeidere som kan følge opp, sier Strand til Avisa Oslo.