Kommunal Rapport har regnet seg fram til hvilke norske kommuner som er best på barnehage. De tre på toppen ligger alle i Nordland fylke.

De beste barnehagekommunene ligger alle i Nordland

Kommunal Rapport har sett nærmere på hvilke kommuner som er gode på barnehager.

Publisert

Hvert år publiserer Kommunal Rapport sitt Kommunebarometer, som rangerer kommunene etter 151 utvalgte nøkkeltall. Nå har de sett nærmere på hvor gode kommunene er innenfor barnehagesektoren.

Der kommer det fram at de tre beste kommunene alle ligger i Nordland fylke. Aller øverst ligger Dønna på Helgelandskysten.

- Det er en overraskelse at vi går helt til topps, men det gleder oss veldig. Det viser at de grepene vi har tatt i barnehagesektoren har fungert veldig godt, sier rådmann Tor Henning Jørgensen i Dønna kommune i en sak i papirutgaven til Kommunal Rapport.

Han sier videre at de åpnet en ny barnehage i kommunen i fjor. Den nye barnehagen er bygget etter innspill fra de ansatte, og med et mål om å skreddersy barnehagen etter barnas behov. På utearealet finnes det både maritime elementer i form av en fyrlykt, innslag fra en bondegård og en bro som leder inn i et skogområde. I tillegg har barnehagen et drivhus, et gangfelt med lekebil og små bygg som skal være butikk og bakeri.

Ti på topp

Disse ti kommunene er ifølge kommunebarometeret best på barnehage:

1. Dønna

2. Grane

3. Lødingen

4. Volda

5. Tinn

6. Nesna

7. Tynset

7. Tokke

9. Eidskog

10. Bykle

- Barnehagen er spesialdesignet for å oppfylle barnas behov. Den har innslag av de største næringssektorene i kommunen. Jeg vil påstå at dette er landets fineste barnehage, sier Jørgensen videre.

Ifølge barnehagefakta.no oppfyller kommunen bemanningsnormene og vel så det, med 4,6 barn per ansatt, og en pedagogandel på 47 prosent. Rådmannen skryter videre av de ansatte, og forteller også at de har en høy andel menn i barnehagene sine.

I årets barometer kaprer tre Nordlands-kommuner de tre øverste plassene. Bak Dønna ligger nabokommunen Grane på en andreplass, og Lødingen sikrer seg en tredjeplass.

Felles for alle de tre kommunene i toppen er at samtlige barnehager oppfyller pedagognormen, og andelen ansatte med pedagogisk kompetanse er godt over landsgjennomsnittet, står det videre i Kommunal Rapport.

Kommunebarometeret

Kommunebarometeret er en måling som publiseres av Kommunal Rapport hvert år.

I barometeret rangeres kommunene etter 151 utvalgte nøkkeltall.

Nøkkeltallene er hentet fra offentlig tilgjengelige statistikkbanker, blant annet SSB, og fordeles på 12 ulike sektorer.

Det endelige Kommunebarometeret ble korrigert og republisert i august.

Tallene i årets kommunebarometer er fra 2019. Derfor opereres det med fjorårets kommunestruktur.

Dette er nøkkeltallene i barnehagesektoren:

• Antall barn per årsverk, kommunale barnehager
  • Antall barn per årsverk, private barnehager
  • Andel kommunale barnehager som oppfyller pedagognormen
  • Andel private barnehager som oppfyller pedagognormen
  • Andel ansatte i kommunale barnehager med pedagogisk utdanning
  • Andel ansatte i private barnehager med pedagogisk utdanning
  • Andel ansatte som er menn, alle barnehager
  • Andel av minoritetsspråklige barn som går i barnehage siste år
  • Andel av minoritetsspråklige barn som går i barnehage siste fire år
  • Antall barn per barnehage
  • Leke og oppholdsareal per barn i kommunale barnehager