Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) under en pressekonferanse om koronasituasjonen i Oslo tidligere i vinter.

Barnehagene i Oslo går fra rødt til gult

Onsdag besluttet byrådet i Oslo å begynne på trinn to i gjenåpningsplanen. Dermed går barnehager over på gult nivå. – Tall for smitte, innleggelser og vaksinering går i riktig retning i Oslo, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Publisert Sist oppdatert

– Når vi nå begynner på trinn to i gjenåpningsplanen vil tusenvis av arbeidstakere komme tilbake på jobb, og alle i barnehage og grunnskole vil få en mer normal hverdag igjen. Dersom situasjonen med smitte, innleggelser og vaksine fortsetter å ha en positiv utvikling, kan de som driver serveringssteder, restauranter, museer, kinoer, teater og annen kulturvirksomhet begynne å forberede en gradvis og kontrollert gjenåpning om noen uker, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i en pressemelding.

Mandag 10. mai går Oslos barnehager, barneskoler og ungdomsskoler til gult nivå, også her med strenge smitteverntiltak. De videregående skolene skal forberede seg på gult nivå fra 18. mai. Voksenopplæringen holdes på rødt nivå inntil videre.

– Smitten har sunket kraftig blant barn og unge i alle aldersgrupper den siste måneden og lovverket er tydelig på at vi ikke kan ha rødt nivå som et føre-var-tiltak. Det er seks uker igjen til sommerferien og nå må barn og unge få være fullt tilstede på skoler og i barnehager. Dette trenger de både av hensyn til læringen, det sosiale felleskapet og den psykiske helsen, sier byråd for oppvekst og kunnskap, Inga Marte Thorkildsen (SV) i pressemeldingen.