Heimtun barnehage arrangerte auksjon til inntekt for en ny aktivitetspark i Nærøysund kommune.

Barnehagebilder auksjonert bort for 24 000 kroner

Barnehagebarna inviterte til kunstauksjon, og samlet inn i alt 24 000 kroner til ny aktivitetspark i kommunen. – Barna lærte at det nytter å vise engasjement i nærmiljøet og de fikk erfare at samarbeid gir resultater, sier styrer Brit Helen Buvarp i Heimtun barnehage.

I januar 2020 ble kommunene Vikna og Nærøy slått sammen til Nærøysund kommune. I forbindelse med at kommunen skulle utarbeide en ny samfunnsplan ble innbyggere i alle aldre invitert til å komme med innspill.

– Da kommunen kom med denne oppfordringen i fjor høst, var det som å få et kinderegg i fanget. Her kunne vi engasjere barna i et prosjekt som favnet flere av rammeplanens fagområder, forteller Brit Helen Buvarp.

Hun er styrer i Heimtun barnehage som holder til i Rørvik, administrasjonssenteret i Nærøysund kommune.

– For å kunne komme med innspill til samfunnsplanen måtte vi først gjøre oss godt kjent med nærmiljøet og den nye kommunen vår. Barna fikk studere hva vi har i kommunen. De ble kjent med skolene og diverse bedrifter, med kommunehuset og med broen som knytter de to tidligere kommunene sammen. På våre turer fikk barna ta bilder av nærmiljøet. Disse ble grunnlag for mange gode samtaler og diskusjoner, sier styreren.

Barna laget blant annet malerier av utsikten fra barnehagens nærområde.

Ønsket seg aktivitetspark

Maling ble en sentral del av barnehagens arbeid med samfunnsplanen.

– Vi begynte med å male portretter av oss selv, for menneskene er den viktigste ressursen i kommunen. Barna er vår fremtid og det er de som skal forvalte og utvikle kommunen i fremtiden. Å male sitt eget selvportrett er en årlig aktivitet vi har med tre- til femåringene, og vi erfarer at barna får trenet oppmerksomhet og konsentrasjon på en god måte når de får jobbe med farger og pensel. I tillegg ser vi at barna blir utrolig stolte når de får studere sitt eget bilde for deretter å male seg selv, forteller styreren.

Etter at selvportrettene var ferdige samarbeidet barna om større malerier. Både spiker, kongler, svamp og pensel ble brukt som maleredskaper.

Fire av maleriene som ble laget viser utsikten fra barnehagens nærområde. Også et eget «fremtidsbilde» ble laget. Dette var et resultat av barnas innspill til samfunnsplanen for Nærøysund kommune, opplyser Buvarp.

– Barna ønsket seg blant annet en lekepark på Rørvik med sykkelbane, karusell og andre aktivitetsmuligheter. Alle fikk komme med sine ønsker, og ønskene ble til et stort og fargerikt bilde.

Arrangerte kunstutstilling

– For oss var det viktig at barna skulle få oppleve at deres arbeid og deltagelse ble synliggjort i nærmiljøet, forteller Buvarp.

Bildene barna hadde laget ble derfor stilt ut på biblioteket i Rørvik.

Kunstutstillingen ble høytidelig åpnet av ordfører Amund Hellesø (Ap) den 26. oktober. Han ble hedret med et eget portrett på utstillingen.

– Ettersom ordføreren sa ja til å åpne utstillingen måtte vi selvfølgelig også gjøre oss kjent med ham gjennom å lage et portrett. Dette fikk han i gave fra barna, forteller styreren.

Ordfører Amund Hellesø beundrer portrettet barnehagebarna har laget av ham.

Auksjonerte bort bildene

– Da vi åpnet utstilling og så på de flotte bildene til barna kom også tanken om å ha en auksjon til inntekt for aktivitetsparken, som jo er barnas store fremtidsdrøm. På det tidspunktet var det allerede ildsjeler som jobbet for å samle inn penger til utviklingen av parken, sier Buvarp.

Kommunen tente på ideen og tok ansvar for auksjonen, opplyser styreren.

– Det var stor stas for barna da det kom to karer på besøk for å lage en liten film om bildene i forkant av auksjonen, og det var stor spenning knyttet til om noen ville kjøpe bildene.

Samlet inn 24 000 kroner

Auksjonen ble avholdt på kommunens Facebook-side i februar, og barnas kunstverk fikk virkelig bein å gå på.

Både små og store i Heimtun barnehage kan nå juble for å ha solgt seks bilder og samlet inn hele 24 000 kroner.

– Det ene bildet ble solgt for 10 000 kroner. Vi er veldig glade for at kommunen har et næringsliv som ser verdien av barnas initiativ, og at barna i dag kan føle at de har gjort en innsats for å få drømmen om en lekepark realisert, sier Buvarp.

– Barna lærte at det nytter å vise engasjement i nærmiljøet og de fikk erfare at samarbeid gir resultater. Sist men ikke minst, fikk barna kjenne på glede og stolthet over å gjøre en innsats til glede og nytte for mange andre, sier styreren.

For å avslutte prosjektet skal barnehagen nå leie seg en buss og dra på besøk til alle bedriftene som har kjøpt bildene.

– Vi vil veldig gjerne takke dem, bli kjent med deres bedrift og fremføre vår egen Nærøysund-sang som vi er blitt veldig glade i, avslutter Buvarp.