Tre barn til sykehus etter at mannen kjørte ned barnehageporten: Siktet for uaktsom kjøring

Mannen som rygget inn i en barnehage og skadet tre barn mandag formiddag, hadde ikke gyldig førerkort. Nå er han siktet for uaktsom kjøring.

Publisert Sist oppdatert

Det kommer fram i en sak i Haugesunds Avis (saken krever abonnement).

Tre barn ble sendt til akuttmottaket på Haugesund sjukehus etter at en personbil kjørte ned porten til en barnehage i 13-tiden mandag. Barna var i 3-4-årsalderen, sier politiadvokat Per Terje Brundtland til avisen.

– Per nå er skadeomfanget ukjent, men det er ikke snakk om noen livstruende skader på noen av de involverte, uttalte han til avisen tirsdag, samt at det skal være snakk om bruddskader og skader i «mindre og større grad».

Føreren, en mann i 70-årene, er nå siktet for uaktsom kjøring. Han hadde ikke gyldig førerkort. Mannen har avgitt forklaring, uten at politiet vil gå nærmere inn på hva han har sagt. Bilen er beslaglagt og skal gjennom en teknisk undersøkelse. Politiet har gjort tekniske undersøkelser på stedet, og avhørt vitner. Det skal ikke være mistanke om ruskjøring.

– Det er viktig å få fram at politiet ikke ser på dette som en bevisst handling, sier Brundtland lokalavisa.

Mannen skal ha kjørt seg vill i området, og forsøkte å snu bilen på plassen foran barnehagen.

– I den forbindelse har han klart å kjøre ned gjerdet ved barnehagen. Der var det fire barn som lekte bak gjerdet. Tre av barna ble kategorisert som såpass skadd at de måtte på akuttmottaket, uttalte innsatsleder Krister Hoel til Nrk mandag.

Barnehagen ble satt i kontakt med kommunalt kriseteam. Føreren ble tatt hånd om av helsepersonell på stedet, og sendt til legevakten for sjekk.

– Vi jobber videre med å finne ut mer om hva som faktisk har skjedd, og er i gang med avhør. Vi får nok flere konkrete svar etter hvert, sier Brundtland til Haugesunds Avis.