Tore Hetland er lokallagsleder for PBL. Eirik Lilleheil er nestleder for Utdanningsforbundet i Bergen.

Ber Bergen endre praksis: – Straffer barnehager med gode pensjonsavtaler

Utdanningsforbundet og PBL er samstemt i tilbakemeldingen til politikerne i Bergen, om en sak som utfordrer rettferdighetssansen for mange.

«Vi i PBL Bergen ber innstendig om at dere finner plass i neste års budsjett til å dekke de reelle pensjonskostnadene til de private barnehagene i Bergen».

Slik formulerte lokallagsleder Tore Hetland seg da Utvalg for barnehage, skole og idrett holdt sin budsjetthøring i vestlandshovedstaden denne uken.

Ikke den eneste

Han var ikke alene om budskapet:

– Akkurat nå, så er det mange private barnehager som sliter økonomisk på grunn av en endring i pensjonstilskuddet. Den nye ordningen for pensjonstilskudd straffer barnehager med gode pensjonsavtaler, sa Eirik Lilleheil, som er nestleder for Utdanningsforbundet i Bergen.

– Vi mener at pensjonsutgiftene bør dekkes krone for krone. Det har dere muligheten til å gjøre noe med. I budsjettet må det settes av penger til å dekke pensjonskostnadene til private barnehager som har høyere pensjonskostnader enn de får dekket gjennom driftstilskuddet, fortsatte Lilleheil, før han overlot til Hetland å utdype.

Økonomiske utfordringer

• I 2022 gikk to av tre private barnehager i Bergen i underskudd, og i snitt hadde private barnehager i Bergen et årsresultat på minus 350.000 kroner.
  • I tre år på rad har private barnehager i Bergen i gjennomsnitt har et negativt årsresultat.
  • Kommunens vedtak om tilskuddssats for 2024 gir en økning som er mindre enn det som er forventet lønns- og prisvekst.
    • Kilde: PBL Bergen

Forespeilet ordning

Budsjetthøringen er ment å gi berørte, som enkeltpersoner, lag og organisasjoner, muligheten til å uttale seg mens bystyreutvalgene er i budsjettprosess, og presentere sin sak muntlig for politikere.

Hetland benyttet sin taletid til kort å gjøre rede for stortingsvedtaket fra høsten 2021 – hvor pensjonstilskuddet til private ble satt ned fra 13 til 10 prosent av kommunale barnehagers lønnsutgifter.

– Samtidig som det generelle tilskuddet ble satt ned ble vi alle forespeilet en velfungerende søknadsordning som skulle sikre at alle private barnehager skulle kunne tilby sine ansatte like gode pensjonsvilkår som ansatte i de kommunale barnehagene, fortsatte han.

– Aldri tvil om intensjon

Men vondt skulle bli verre for svært mange av de private barnehagene.

– Intensjonen med søknadsordningen har det aldri vært tvil om. Men noen har sådd tvil om det formelle; altså hvilke barnehager som er omfattet av søknadsordningen, forklarte Hetland.

Før han fortsatte med å si at PBL og fagforeningene siden 1997 hatt en tariffavtale som inkluderer avtale om tjenestepensjon.

– Som i det offentlige har vi tidligere hatt en ytelsespensjonsordning, men som følge av endringer i folketrygden har det vært nødvendig å modernisere, både i det offentlige og på PBLs tariffområde, forklarte han.

– Et bevisst valg

– Både i offentlig sektor og i PBL-området trådte en modernisert tjenestepensjon i kraft ved årsskiftet 2019/2020. Men ettersom PBLs reforhandling fant sted i 2019 og tidligere nevnte søknadsordning bare omfatter avtaler inngått før 2019, har Bergen kommune konkludert med at barnehager med PBL-tariff ikke har krav på å få de overskytende pensjonskostnadene dekket, fortsatte lokallagsleder Hetland.

Her har Bergen kommune tatt et bevisst valg, poengterte han.

– Andre kommuner har valgt å gå den andre veien, og dekke de reelle utgiftene til de private barnehagene. Som intensjonen med ordningen var.

Da et av utvalgsmedlemmene ba om eksempler på kommuner som har valgt annerledes enn Bergen, trakk Hetland fram Sandnes og Horten.