Forhandlingene i lønnsoppgjøret for Norlandia-barnehagene førte ikke fram.

Brudd i forhandlingene med Norlandia: Krangler om pensjon

Ved en eventuell streik kan ansatte i både Norlandia og Akasia-barnehagene bli tatt ut.

Forhandlingene i lønnsoppgjøret for Norlandia Preschool i Spekter Område 12: Virksomheter innenfor helse velferd og oppvekst førte ikke fram. Det betyr at oppgjøret går til mekling, står det på hjemmesidene til Delta.

I årets oppgjør for Norlandia-barnehagene fremmet arbeidstakerorganisasjonene Delta, Fagforbundet, Utdanningsforbundet, Fellesorganisasjonen og Lederne felles krav. Samtlige forbund brøt forhandlingene den 9. november.

Norlandia Preschool-overenskomsten omfatter Norlandia Barnehagene AS, Norlandia Barnehagene II AS, Onkel Tomms hytte AS, Arken Barnehage AS og ITS Barnehager AS.

- Det er helt avgjørende at ansatte i private barnehager sikres en forutsigbar, livsvarig og kjønnsnøytral pensjon i en tariffestet pensjonsordning. Det vil vi nå kjempe videre for i meklingen, sier Delta-leder Lizzie Ruud Thorkildsen til egne hjemmesider.

Ved en eventuell streik kan alle ansatte i området 12 bli tatt ut i streik, selv om de er kommet til enighet i sine b-delsforhandlinger. Det innbefatter de ansatte i Akasia-barnehagene, står det på hjemmesidene til Fagforbundet.

Også i PBL-området og i den offentlige delen av barnehagesektoren, skal det gjennomføres mekling. Her er det Utdanningsforbundets som vendte tommelen ned til forhandlingsresultatene i en uravstemning. KS og Utdanningsforbundet skal møtes til mekling 20. og 21. november, mens Utdanningsforbundet og PBL skal møte til mekling 4. desember.

Tidspunkt for mekling for Norlandia-barnehagene er ikke fastsatt.

Les også: Nei i uravstemningen - kan bli barnehagestreik

Les også: KS-oppgjøret går til mekling:– Arbeidsdagene for barnehagelærerne har vært langt mer hektiske og belastende etter gjenåpningen